پینگ (Packet Internet (Inter-Network) Groper) یک برنامه اینترنتی پایهای است که به کاربر اجازه میدهد تا تست و تأیید کند که آیا آدرس IP یک مقصد خاص وجود دارد و میتواند درخواستها را در مدیریت شبکه کامپیوتری بپذیرد یا خیر.
اصطلاح پینگ از روی کلمه submariners در زیردریاییها که برای صدای یک پالس سونار بازگشتی استفاده میشود، ساخته شده است.
ping برای تشخیص اطمینان از کارکرد رایانه میزبانی که کاربر میخواهد به آن دسترسی پیدا کند نیز استفاده میشود. هر سیستم عامل با قابلیت شبکه، از جمله اکثر نرم افزارهای مدیریت شبکه، میتواند از پینگ استفاده کند.
به عنوان مثال، برای پیدا کردن آدرس نقطهای مانند 205.245.172.72، برای هر نام دامنه، کاربران ویندوز میتوانند به صفحه خط فرمان (start/run/cmd) رفته و ping xxxxx.yyy را وارد کنند، که در آن xxxxx نام دامنه سطح 2 مانند “whatis” و yyy نام دامنه سطح بالا مانند “com” است.
Ping در تست سرعت
ping برای آزمایش و تعیین سرعت انتقال سیگنال داده از یک مکان مانند رایانه، به مکان دیگر مانند یک وب سایت نیز استفاده میشود. همچنین برای عیبیابی و تست اتصال و تعیین زمان پاسخ نیز کاربرد دارد.
پینگ چگونه کار میکند؟
ping با ارسال یک درخواست echo پروتکل ICMP به یک رابط مشخص در شبکه و انتظار برای پاسخ کار میکند. هنگامی که یک فرمان پینگ صادر میشود، یک سیگنال ping به یک آدرس مشخص ارسال میشود. هنگامی که میزبان هدف درخواست echo را دریافت میکند، با ارسال یک بسته پاسخ echo به آن پاسخ میدهد.
این رویکرد دو هدف خاص را دنبال میکند: تأیید اینکه میزبان هدف در دسترس است و تعیین زمان رفت و برگشت (RTT) یا تأخیر.
RTT معیار اندازهگیری مدت زمان دریافت پاسخ است. این فرآیند که برحسب میلیثانیه (ms) اندازهگیری میشود، زمانی شروع میشود که مرورگر درخواستی را به سرور ارسال میکند و با دریافت پاسخ از سرور تکمیل میشود. RTT یک معیار عملکرد کلیدی برنامههای کاربردی وب است.
به طور پیش فرض، دستور پینگ چندین درخواست (معمولاً چهار یا پنج تا) ارسال میکند و نتایج را نمایش میدهد. نتایج echo ping نشان میدهد که آیا یک درخواست خاص پاسخ موفقیتآمیزی دریافت کرده است یا خیر. همچنین شامل تعداد بایتهای دریافتی و مدت زمان دریافت پاسخ یا طول عمر است.
چگونه از ping در عیبیابی استفاده کنیم؟
درخواستها پاسخهای echo استاندارد عیبیابی پیامهای ICMP را تشکیل میدهند. پینگ تقریبا در هر سیستم عامل با پشتیبانی شبکه، برای اهداف عیبیابی وجود دارد. با این حال نحوه پیادهسازی دقیق آن بین سازندگان اندکی متفاوت است.
ping سنگ بنای عیبیابی استاندارد شبکه است. به عنوان مثال، یک آدرس IP را میتوان با تایپ 172.168.9.13 پینگ کرد. اگر عمل ping موفقیتآمیز باشد به این معنی است که سیستم روشن است و دو دستگاه میتوانند با یکدیگر صحبت کنند.
اگر ping موفقیتآمیز باشد اما زمان پاسخ طولانی باشد، نشان دهنده ازدحام شبکه، مسیریابی یا مشکلات سرعت است. حتی pingهایی که ناموفقاند اطلاعات ارزشمندی را برای عیبیابی ارائه میدهند. در انجام تستهای سرعت شبکه، ping یک ابزار استاندارد است.
پینگ در ابتداییترین حالت، میتواند تنها با یک دستور ping و یک مقصد، مانند نام یا آدرس یک میزبان راه دور، اجرا شود. از آنجایی که ping به عنوان یک ابزار خط فرمان استفاده میشود، استفاده از آن در انواع اسکریپتها آسان است.
ادمین شبکه میتواند چندین ping را اجرا کرده، نحوه استفاده از آنها را ضبط نموده و خروجی دستورات آن را برای بررسیهای بعدی در یک فایل متنی نگهداری نماید.
جعل ping چیست؟
در امنیت شبکه، جعل ping شامل عوامل تهدید کنندهای است که اطلاعات جعلی را به سرور ارسال میکنند. هنگام بروز این اتفاق، دادههای نادرستی نشان داده میشوند که مانند بستههای داده اصلی عمل کرده و به سرور منتقل میشوند.
گیرنده دادههای جعلی را دریافت میکند و به جای فرستنده اصلی با یک کاربر شخص ثالث به بسته داده پاسخ میدهد. در سمت گیرنده، سرور ممکن است دادههای درخواستی را از آدرسهای مختلف دریافت کند. این کار به پنهانسازی آدرس واقعی کاربر شخص ثالث کمک میکند. تشخیص جعل ping دشوار است.
ping در بازی چیست؟
پینگ برای بازیهای آنلاین نیز مفید است و زمان انتقال سیگنال از کامپیوتر یا کنسول به سرور را اندازهگیری میکند و برحسب میلیثانیه اندازهگیری میشود. نرخ ping بیش از 150 میلیثانیه، تاخیر قابلتوجهی ایجاد میکند و بر جریان بازی تأثیر میگذارد. گیمرهای حرفهای نرخ ping زیر 50 میلیثانیه را ایدهآل میدانند.
ping در Discord
در Discord (یک برنامه چت و ویدیو که بیشتر توسط گیمرها استفاده میشود) پینگ اعلانی است که اغلب مربوط به تلفن هوشمند یا رایانه شخصی است. وقتی شخصی ping ارسال میکند، روی صفحه گوشی یا برنامه دسکتاپ ظاهر میشود.